Hete hangijzers rond diversiteit zijn niet altijd even gemakkelijk om bespreekbaar te maken in de klas. Of je nu lesgeeft in het basis- of secundair onderwijs, als leerkracht kom je dagelijks in aanraking met verschillende meningen. Niet alle neuzen staan in dezelfde richting en niet alle visies zijn te verzoenen. En dat hoeft ook niet. Maar het laatste wat je wilt is een polariserend klimaat in jouw klas.
In deze vorming bestuderen we het concept polarisatie en bekijken we dit op schoolniveau. Vervolgens gaan we aan de slag met het dialoogmodel met praktische en concrete casussen. We formuleren tips over hoe je kan omgaan met weerstand in jouw klas. Diversiteit in het algemeen, seksuele diversiteit in het bijzonder, vormt hiervoor ons kader.
Met de opleiding Mediacoach til je je organisatie naar een hoger niveau in de digitale wereld. Met jouw brede kennis ben je een coach, aanspreekpunt en inspirator voor alles rond mediawijsheid. Een Mediacoach bewijst zijn nut op school, in de bib of in de bijzondere jeugdzorg, maar ook in elke organisatie die een digitaal duwtje kan gebruiken.
Een mediacoach is een …
Meer info over deze vorming, locaties en data + inschrijving via Mediawijs.be
Hoe voorkom je pestsituaties? Hoe ga je om met pesten? Welke kracht heeft de groep om de pestsituatie aan te pakken? Tijdens deze vorming leer je pestgedrag herkennen, krijg je inzicht in het belang van pestpreventie én maak je kennis met de aanpak van Pimento.
Je leert hoe je de verbondenheid in een groep stimuleert door aandacht te besteden aan individuele krachten en talenten. En hoe je samen aan een context kunt werken waarin pesten geen plaats (meer) krijgt.
In deze vorming sta je stil bij vragen als:
Daarna zoom je in op de 7 stappen van No Blame. Je leert pesten in groep aan te pakken, met als gemeenschappelijk doel: ervoor zorgen dat iedereen zich goed voelt in de groep.
Opgelet: experimenteren met gesprekstechnieken en toepassen van het stappenplan doe je in de vorming Pesten aanpakken met No Blame – gevorderd.
Na deze vorming kan je aan de hand van No Blame een pestsituatie aanpakken. Je leert elke stap in het stappenplan tot in detail kennen en krijgt de kans om de verschillende fases uitgebreid te oefenen.
Je maakt kennis met nieuwe gesprektechnieken en begeleidershoudingen.
Opgelet: volg eerst de vorming Pesten aanpakken met No Blame – basis voor je deze vorming boekt.
1/10 jongeren wordt gepest via het internet. Krijgen jouw leden of leiding ook te maken met gênante foto’s op Facebook? Worden ze uitgesloten in Whatsapp-groepen? Of duiken er belachelijke posts op via Snapchat? In elke jongerengroep speelt er weleens een lichte of zware vorm van cyberpesten.
In deze vorming ga je dieper in op deze vragen:
We bouwen in deze vorming verder op de ervaringen die de groep zelf heeft met (cyber)pesten. Aan de hand van verschillende kapstokken werken we samen een stappenplan uit om cyberpesten aan te pakken.
Hoe herken je pestgedrag? Wat kan je doen om pesten te voorkomen en hoe reageer je als dit zich voordoet tussen leden van de sportclub?
Tijdens de vorming ‘Time Out tegen Pesten’ kom je te weten hoe je een pestvrije omgeving kan creëren en gaan we samen op zoek naar een positief antwoord op pestgedrag. We bespreken twee mogelijke manieren om op pestgedrag te reageren: de confronterende en niet-confronterende aanpak (No Blame methode).
Doelstellingen vorming:
Hoe reageer je als professional op seksueel grensoverschrijdend gedrag in je organisatie? Hoe praat je met jongeren en volwassenen over seks en grenzen? Maak kennis met Sensoa Vlaggensysteem en andere tools in deze vorming op maat.
Kies één of meer van de 5 thema's
1. Sensoa Vlaggensysteem
Hoe past seksualiteit in de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Hoe ga je als professional om met seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van volwassen cliënten? Wat met ongewenst gedrag van collega's? Daarover gaat het Sensoa Vlaggensysteem, een succesvolle methodiek om seksueel gedrag bespreekbaar te maken. Leer de basisprincipes toepassen en maak kennis met enkele materialen.
2. Jongeren met een verstandelijke beperking: tool Buiten de Lijnen
Kinderen en jongeren met een beperking kennen een andere, disharmonische ontwikkeling. Wat betekent dat voor hun seksualiteit? Maak kennis met Buiten de Lijnen: een toepassing van het Sensoa Vlaggensysteem op kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.
3. Sexting in jouw organisatie
Wanneer gaat online seksueel gedrag over de grens en hoe reageer je? We werken aan een eenduidige visie en bespreken de recentste feiten en cijfers. We passen het Sensoa Vlaggensysteem toe op online situaties. We testen werkvormen uit om online seksueel gedrag bespreekbaar te maken. Als je dat wenst, bekijken we hoe een beleid rond online seksualiteit eruit kan zien.
4. Beleid uitbouwen met Grenswijs
Elke plek waar jongeren of volwassenen samenkomen heeft een beleid rond seksualiteit nodig. We bespreken belangrijke stappen om beleid te maken: visie ontwikkelen, een gedragscode bepalen, een aanspreekpersoon integriteit (API) aanduiden, richtlijnen uitwerken om te reageren op incidenten.
5. Reageren als omstander
Hoe reageren als je getuige bent van seksueel grensoverschrijdend gedrag? De meeste mensen willen wel ingrijpen, maar weten niet hoe. Daarom werkte Sensoa concrete handvatten uit. Wil je inzicht krijgen in de rol van omstanders? Wat zorgt ervoor dat je wel durft reageren? Wil je daarover lesgeven aan jongeren of volwassenen? Volg deze specifieke opleiding over omstanders. We geven ook basisinformatie over seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Vorming op maat is mogelijk op aanvraag (online/offline, doelgroep, noden, ...)
Een positieve dynamiek en warme relaties in je klas zijn essentieel om tot goed onderwijs te komen. Ze dragen bij aan een positief klasklimaat dat ervoor zorgt dat kinderen zich goed voelen en tot leren komen. Hoe kun je werken aan een klimaat dat groei en ontwikkeling mogelijk maakt? Hoe kun je inspelen op de groep als je weet dat de leerlingen in je klas sterk van elkaar verschillen? Welke groepsdynamische inzichten inspireren ons om iedere groep op weg te zetten?
Dag 1 (halve dag)
Tijdens de eerste halve dag verken je de preventiepiramide van Johan Declerck. Dit kader helpt om de factoren (op jouw school) die een positief school- en klasklimaat bevorderen en belemmeren in kaart te brengen. Je ervaart de impact ervan op jezelf en de groep via interactieve oefeningen. Tot slot sta je stil bij de vraag: wat betekenen deze inzichten voor ons team en voor onze klasgroepen op school?
Dag 2 (halve dag)
Dag twee bouwt verder op de inzichten uit dag een. Je verdiept je in het installeren van positieve, verbindende contacten en omgangsvormen tussen leerlingen. We staan stil bij ons 'niet-onderhandelbaar kader': hoe willen we dat leerlingen met zichzelf, elkaar en ons als leerkracht omgaan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dit oefenen en dat leerlingen zich deze omgangsvormen eigen maken? Inzichten uit o.a. Verbindend communiceren, Roos van Leary en Active Reviewing bieden een alternatief voor de praktijk. Het einddoel: een fijne klas waar leerlingen zich goed voelen en zich kunnen vormen.
Traject
De vorming bouwen aan positieve groepsdynamiek bieden we ook in een traject aan. Hiermee spelen we nog scherper in op de noden van de school. Na een intakegesprek bouwen we een trajectvoorstel op met diverse contactmomenten. In overleg zoeken we hoe het team de verworven inzichten kan implementeren door allerlei opdrachten en reflectiemomenten. Op die manier werken we aan een effectieve professionalisering op de werkvloer.
Tijdens deze vorming leer je:
Beschrijving
Constructief omgaan met macht en gezag in je klas en op school. Groeien vanuit (nieuwe) inzichten over autoriteit.
Gezag, inspraak, respect en participatie zijn begrippen die evolueren en voor veel leerkrachten een uitdaging vormen. Wat kun je (nog) vragen van leerlingen? Hoe ver gaat participatie en op welke manier willen we leerlingen (en ouders) inspraak geven in het schoolgebeuren? Wat betekent respect? Wat mogen we verwachten van leerlingen en van onszelf? Waarover onderhandelen we en hoe ver gaan we in onderhandelingen? En hoe reageren we op leerlingen die (onze) grenzen overschrijden?
Veel schoolteams zijn op zoek naar een gepaste invulling van begrippen als gezag, respect, streng zijn, autoriteit, straffen. In deze sessie gebruiken we de inzichten uit het recente boek van Haim Omer over autoriteit en gezag. Deze kapstok helpt om in dialoog met andere leerkrachten vorm en invulling te geven aan je eigen handelen in situaties die je uitdagen, die je doen twijfelen. We verkennen samen manieren om grenzen te hanteren en gezag te omschrijven in concrete school- en klaspraktijken. We staan stil bij hoe een schoolteam hier samen verder stappen in kan zetten.
Het einddoel van deze sessie: inzichten verwerven over ‘nieuwe autoriteit’ en samen op zoek gaan naar hulpmiddelen die jou in je job helpen om je minder machteloos te voelen.
Tijdens deze vorming leer je:
Klasgroep in de knoop? De klasthermometer als redmiddel. Een antwoord op negatief klasklimaat en onveilige relaties tussen leerlingen.
Wie les geeft, ken het wel: een klasgroep waarin de sfeer ondermaat is. Spanningen hopen zich op. Conflicten verpesten de sfeer. Je leerlingen aarzelen om zich oprecht te presenteren. Angst regeert.
De klasthermometer is een oplossingsgericht werkinstrument, gegroeid vanuit de praktijk, en gericht op het bespreekbaar maken van zulke situaties. Ook pestsituaties die de hele groep in de greep houden, kunnen door middel van dit instrument worden omgebogen.
Op voorzet van de leerkracht houdt de klas zichzelf een spiegel voor: leerlingen geven anoniem terug hoe ze zich voelen, hoe ze hun klasgroep ervaren en wat ze nodig hebben om te kunnen groeien naar een veilige, betrouwbare groep.
Deze vorming introduceert je in het groepsdynamisch denken (Tuckman) en zet je op weg om je groep(en) goed in handen te nemen. Loopt er wat fout dan kun je m.b.v. de klasthermometer aan de slag gaan. Gedaan met het gemoraliseer. Je luistert, kijkt toe en modereert. Via een open gesprek groeit de klas naar nieuwe afspraken en een positieve groepscode: zo groeit er opnieuw vertrouwen en creëer je een omgeving waarin leren en samenwerken opnieuw mogelijk wordt.
Tijdens deze vorming leer je:
Gouden, zilveren en bronzen weken. Hoe neem je een warme en constructieve start met je leerlingen die je kan ‘verzilveren’ in de zilveren en bronzen weken?
Wil je de sleutel ontdekken die in de eerste weken van het schooljaar of bij de start van een nieuwe groep verborgen zit, om deze groep optimaal te laten samenwerken? Hoe kan je een groep na de een langere periode (bijvoorbeeld na de kerstvakantie) terug laten blikken en verder laten kijken waardoor het functioneren wordt geoptimaliseerd in de zilveren weken? Hoe komt het dat kinderen die voor een overgang staan naar een andere omgeving, ander gedrag beginnen te stellen (bv. na de paasvakantie), in aanloop naar de bronzen weken?
In deze vorming duiken we dieper in de gouden, maar ook de zilveren en bronzen weken van het groepsproces. We gaan diepgaand in op de cruciale fasen van samenwerking, interactie en betrokkenheid van ouders.
Tijdens de interactieve sessies worden tips en trics gedeeld, maar krijg je ook de kaders achter een optimale groepsvorming.
Tijdens deze vorming leer je: